Wat deden we in 2021 om de maatschappelijke doelen te bereiken?
We zetten in op gezondheid en welzijn
Inleiding
Gezondheid was een belangrijk thema in 2021. Corona bepaalde (opnieuw) ons leven en met alle veranderingen en beperkingen zochten we samen met inwoners naar wat wel en niet kon. Mede door de beperkingen werden we ons bewuster van voldoende bewegen en de behoefte aan (sport)activiteiten. We keken bij een ondersteuningsvraag van een inwoner meer naar de dagelijkse invulling van het leven en hoe sociale en sportieve activiteiten daar bijdragen. De sociale teams zetten zich extra in om contact te houden met inwoners in een periode dat dat moeilijk ging, bijvoorbeeld om mantelzorgers te helpen de zorg vol te houden.
Resultaten
We organiseren diverse activiteiten
We stimuleren een gezonde levensstijl. Samen met scholen en verenigingen organiseerden we vele activiteiten voor jong en oud(er). Zoals sportlessen bij clubs voor de jeugd en speciale vakantie- en buitenschoolse activiteiten.
Voor volwassenen waren er een wandelchallenge en oldstar tennis. We stelden weer een fitgids samen, waarin sportieve en gezellige activiteiten voor 55+ers in onze gemeente op een rijtje staan. Ook waren er diverse culturele activiteiten waar een groot aantal enthousiaste Bronckhorsters aan meedeed, zoals bijvoorbeeld 'Kunst door de brievenbus'.
We bieden ondersteuning voor het verenigingsleven
Voor verenigingen en (welzijns)organisaties was het lastig om hun normale werk te doen. Door de beperkingen kon er lange tijd weinig en was het lastig om vrijwilligers in te zetten. Nog steeds zien we dat programma’s en activiteiten niet op het oude peil terug zijn. Door ondersteuning te bieden, hopen we met elkaar weer toe te werken naar een levendig cultureel, sportief en sociaal Bronckhorst.
We krijgen meer grip op de kosten van jeugdhulp
Inleiding
De stijgende kosten van Jeugdhulp blijven onze aandacht vragen. Stijgende kosten hebben effect op onze begroting. Maar belangrijker nog, dit betekent dat onze jeugdigen meer zorg nodig hebben. Het aantal kinderen dat zorg nodig had, was het eerste half jaar stabiel. Het tweede half jaar nam deze vraag toe. De complexiteit van de zorgvragen groeide ook en daardoor de kosten. De coronacrisis is mogelijk een medeoorzaak. We merkten dat de lontjes korter worden. Zo neemt het aantal meldingen via Veilig Thuis (advies- en meldpunt voor huiselijk geweld) toe van 31 in 2019, 64 in 2020 naar 71 in december 2021. Daarnaast vulde een aantal aanbieders van specialistische jeugdhulp vacatures moeizaam in.
Resultaten
Door gerichte samenwerking verbetert de persoonlijke situatie
Door de stijgende zorgvraag was het niet altijd mogelijk om jeugdigen gelijk ‘over te dragen’. Dit maakte dat consulenten langer met complexe casussen bezig zijn. De coronamaatregelen hadden invloed op de inzet van het sociaal team door de sluiting van scholen en het verenigingsleven. Het sociaal team zette extra in op contacten met scholen, kinderopvang, huisartsen en andere verwijzers. Zo bleven er korte lijnen om met elkaar de ondersteuning zo goed mogelijk in te richten.
Het sociaal team werkte samen met de jongerenwerker, de gebiedsambtenaren en de combinatiefunctionarissen. Daardoor konden we laagdrempelig en dichtbij oplossingen organiseren om jeugdigen te activeren. We brachten jeugdigen met elkaar in contact en maakten ze meer weerbaar. Juist ook tijdens de periodes dat er veel beperkingen waren, konden jeugdigen zich zo toch uiten.
We richten ons op armoede, dementie en meedoen
Inleiding
Voor sommige mensen is het niet eenvoudig om mee te doen in de samenleving. Door fysieke beperkingen, een ziekte als dementie of omdat de financiële middelen ontbreken. We ondersteunen de inwoners met een vangnet en zien het als taak om onze samenleving zo te versterken dat het voor iedereen mogelijk is om zich thuis te voelen in Bronckhorst.
Resultaten
Kinderen in armoede kunnen ook meedoen
Het kindpakket bood verlichting aan gezinnen met kinderen. Grote aanschaffingen, zoals een fiets, een laptop of een uitstapje, hielpen om mee te blijven doen. U stelde in 2021 nieuw beleid voor schuldhulpverlening vast, waarbij we steeds meer mensen hielpen om hun schulden achter zich te laten. We boden meer begeleiding om te voorkomen dat nieuwe schulden ontstaan via de inzet van 'Vroeg Eropaf'. Door samenwerking met energiebedrijven, zorgverzekeraars, woningcoöperaties en waterbedrijven willen we voorkomen dat mensen in de financiële problemen komen. Ook samenwerking met vrijwilligersorganisaties zoals Schuldhulpmaatje en Humanitas is heel belangrijk; hulp dichtbij en makkelijk benaderbaar.
We zijn een dementievriendelijke gemeente
We werkten met betrokken professionals aan een uitvoeringsplan: ‘Bronckhorst dementievriendelijk’. Samen met Alzheimer Nederland maakten we een dementiescan, die geeft weer hoe wij scoren als dementievriendelijke gemeente. De scan liet zien dat we het goed doen. Er zijn mogelijkheden voor ontmoeting en educatie en ondernemers en organisaties houden rekening met mensen met dementie. Dit uitvoeringsplan werkten we uit met andere partijen zoals ondernemers, welzijnsorganisaties, wijkverpleegkundigen verder uit. Vanwege corona stond dit tijdelijk stil, maar dit pakken we weer op. Ook werkten we regionaal samen in het Netwerk kwetsbare Ouderen en Veerkracht Achterhoek (NOVA).
Knelpunten om deel te nemen aan de samenleving halen we weg
In veel kernen zijn ontmoetingsplekken of dorpshuizen. Om bestaande ontmoetingsplekken te versterken en sociale contacten tussen inwoners te ondersteunen, besloten we eind 2021 om dorpskamers mogelijk te maken. In deze dorpskamers zetten we in op ontmoeting, zodat het ‘samen zijn en samen doen’ dichtbij huis mogelijk blijft. Er worden activiteiten georganiseerd door de zelfstandige welzijnsstichtingen in onze gemeente, samen met een professional. Deze professional versterkt vanuit de welzijnsstichtingen de welzijnsfuncties.
Indicatoren
Lokale indicatoren
Thema | Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Real. 2019 | Real. 2020 | Doel 2021 | Real. 2021 | Doel 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kader 1: gezond en weerbaar | Percentage jeugdigen/ouders/verzorgers dat het (helemaal) eens is met de stelling: door de hulp voel(t) ik mij/mijn kind zich beter | Kto wmo/jeugd | 83% | 2018 | 87% | 91% | 83% | Meest recente info betreft 2020 | 83% |
Percentage jeugdigen in jeugdhulp van het totaal jeugdigen (aantal jeugdigen met een indicatie voor jeugdhulp) | Civision | 12% | 2018 | 12% | 11% | 9% | 8% | ||
Kader 2: vitaal oud worden | Het percentage (kwetsbare) ouderen dat (ernstig) eenzaam is, is afgenomen | GGD-monitor | 11,5% | 2016 | 13%* | 10% | 8% | <10% | |
Percentage jongeren (15- en 16 jarigen) dat laatste 4 weken 5 of meer alcoholische drankjes heeft gedronken bij 1 gelegenheid | GGD E-movo | 26% | 2015 | 25% | nvt (eens per 4 jaar) | nvt (eens per 4 jaar) | 24% | ||
Kader 3: Bronckhorst inclusief | Percentage WSW-gerechtigden die passend werk hebben (aansluitend bij loonwaarden en mogelijkheden) | Eigen database | 100% | 2020 | 97% | 100% | 93%** | 100% | |
Percentage WSW-gerechtigden die gedetacheerd zijn bij een bedrijf in de private sector (vanaf 2020 alleen medewerkers vanuit Delta en naar verwachting vanaf 2021 ook Laborijn) | Eigen database | 76% | 2020 | 77,5% | 76% | 68%** | 76% | ||
Kader 4: zo doen we dat | Het percentage Wmo-verwijzingen naar professionele hulp t.o.v. totaal aantal inwoners is gelijk gebleven | Civision | 2,75% | 2018 | 6%** | 2,75% | 6% | ||
Percentage overbelaste mantelzorgers t.o.v. totaal aantal mantelzorgers | Onderzoek Moventem | 32% | 2016 | Geen actuele gegevens | 32% | Geen actuele gegevens**** | |||
Kader 5: iedereen een stevige basis | Percentage uitstroom van inwoners die volwaardig aan het werk zijn vanuit een uitkeringssituatie | Civision | 9% | 2018 | 21% | 20,0% | 18,2% | 25% | |
Percentage inwoners in een leerwerktraject | Civision | 54% | 2020 | 28% | 55,0% | 57,0% | 60% | ||
Hoogte van de schuldenlast bij instroom schuldhulpverlening | Stadsbank/ RIS Inforing | € 23.000 | 2019 | -30% | € 10.000 | € 10.775 | € 10.000 | ||
* Informatie realisatie 2020 was op basis van coronamonitor VNOG. Hierdoor vergelijking niet volledig zuiver. Realisatie 2021 conform GGD-monitor. | |||||||||
** Aantal zieken en die inmiddels gerevalideerd zijn. Op dit moment is men op zoek naar een geschikte plek voor deze deelnemers. | |||||||||
*** dit heeft te maken met een aantal personen die langdurig ziek zijn en op termijn een WIA uitkering ontvangen op die manier stromen ze uit. | |||||||||
Verder zit deze regeling in een sterfhuisconstructie, waardoor de cijfers snel een ander beeld kunnen geven bij veranderingen. | |||||||||
**** de indicator wordt herzien omdat er geen vergelijkbaar onderzoek voor handen is. |
Indicator | Bron | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Gelderland 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Kinderen in uitkeringsgezin (% tot 18 jarigen) | CBS 2020 | 3% | 3% | 3% | 5% |
Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen) | CBS 2020 | 2% | 1% | 1% | 2% |
Jongeren met delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) | CBS 2020 | 0% | 0% | 0% | 1% |
Indicator | Bron | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Gelderland 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 inwoners van 12 tot 18 jaar) | Halt 2019 | 33 | 64 | 49 | 102 |
Indicator | Bron | Realisatie 1e hj 2020 | Realisatie 2e hj 2020 | Realisatie 1e hj 2021 | Gelderland 1e hj 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Personen met een bijstandsuitkeringen (aantal per 1.000 inwoners) | CBS 2021 | 16 | 16 | 14,1 | 28,3 |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 1.000 inwoners van 15-64 jaar) | CBS 2020 | 21,5 | geen data | geen data | geen data |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) | CBS 2021 | 1,5% | 1,6% | 1,4% | 1,2% |
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) | CBS 2021 | geen data | geen data | geen data | 0,2% |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) | CBS 2021 | 10,0% | 10,1% | 10,3% | 11,0% |
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO (aantal per 1.000 inwoners) | CBS 2021 | 60 | 60 | 59 | 62 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact (niet) financieel) |
---|---|---|---|---|---|
Extern - Het uitbreken van een pandemie, moeten prioriteiten worden bijgesteld door verschillende partijen. | Er, door het opschuiven van taken en extra taken, extra inzet van met name VNOG/GGD wordt gegenereerd. Vanuit het Rijk vindt compensatie plaats. Onzeker blijft nog de noodzakelijke maatregelen in de toekomst en of deze ook vergoed worden vanaf 2021. | Financieel - Overschrijding van budgetten. | 40% | € 250.000 | - |